Jeden z pierwszych cateringów dietetycznych w Bydgoszczy i okolicach. Na rynku od 2014 r.

Blog

Warzywa zimowe - jakie warzywa sezonowe jeść zimą?

Powrót
warzywa-zimowe-co-jesc-zima
Jan 01/25/21 2021

Zimą trudno o świeże warzywa, bo większość z nich pochodzi z importu. Tymczasem właśnie w okresie chłodów nasz organizm potrzebuje dodatkowego wzmocnienia, jeżeli chodzi o odporność i witalność. Które warzywa zimowe działają korzystnie, a na które lepiej poczekać do sezonu wiosenno-letniego?

Witaminowa dieta na zimę

Zima to czas, w którym z jednej strony dopada nas przygnębienie z powodu braku słońca, a z drugiej pojawia się ochota na bardziej kaloryczne jedzenie, aby utrzymać ciepłotę ciała. Równocześnie ze sklepowych półek i straganów znikają pachnące latem i sprzedawane w rozsądnych cenach warzywa. To sprawia, że na talerzach ląduje coraz mniej zielonych dodatków. Tymczasem organizm do prawidłowego przetrwania zimy potrzebuje m.in. witamin A, C i E, która pozytywnie wpływają na odporność, metabolizm i ogólne samopoczucie.

Najwięcej witaminy C można znaleźć m.in. w czerwonej i zielonej papryce, brukselce, kalafiorze i czerwonej kapuście. Witaminy A i E, które wspierają także kondycję skóry, mają z kolei swoje źródło w marchewce, brokułach i rzodkiewkach. Nieocenione jest też działanie witamin z grupy B - dzięki nim nie będą pękały kąciki naszych ust i uda się pokonać zmęczenie wywołane zimowym czasem. Witamin B1 i B2 dostarczają np. warzywa strączkowe. Natomiast witamina B3 dobrze wpływa na przemianę materii i również znajdziemy ją w strączkach lub w ziemniakach. Warzywa te ponadto zawierają spore ilości witaminy C. Pamiętajmy jednak, że ziemniaki są dopuszczalne w diecie, o ile ich nie smażymy na głębokim tłuszczu i nie serwujemy z dodatkiem sosu lub masła. Jeżeli chcemy dobrze czuć się przez cały rok, należy też zaopatrzyć się w kiszonki, które zimą sprawdzą się idealnie - wspomogą pracę jelit, a co za tym idzie - układ immunologiczny oraz przemianę materii.

Jakie warzywa zimą są "na czasie"?

Wybierajmy przede wszystkim warzywa sezonowe, które hodowane są z jak najmniejszą ilością sztucznych nawozów. Dzięki temu organizm otrzyma dawkę witamin i minerałów naturalnego pochodzenia. Warzywo w zimie, po które warto sięgnąć, to z pewnością cebula. Można ją wykorzystać na kilka sposobów - do upieczenia mięsa, do farszu lub w formie sałatki, czy tradycyjnego syropu. Plastry cebuli wystarczy zalać miodem i następnego dnia mikstura, która pomoże w bólach gardła i przy kaszlu, będzie gotowa. Inna metoda leczenia przeziębień to picie ciepłego mleka z czosnkiem i miodem. Czosnek jest bowiem naturalnym antybiotykiem i także zimowym warzywem sezonowym. Poza tym to świetny dodatek smakowy do dań (makaronów, mięs, grzanek).

Jakie jeszcze warzywa sezonowe zimą powinno się jeść? Na liście tej są buraki, czyli źródło witaminy C, wapnia, kwasu foliowego i przeciwutleniaczy. Warzywa te zapobiegają szeregu schorzeń, a do tego budują odporność i są tarczą chroniącą nas przed wirusami. Buraczki można jeść m.in. w postaci startej lub w barszczu oraz sałatkach. Należy dodać, że sezonowość warzyw to dobra inspiracji do podjęcia się eksperymentów kulinarnych, bo z buraczków można przygotować np. kotlety lub burgery w wersji wegetariańskiej. Marchewki to kolejne warzywo, które warto włączyć do zimowej diety w formie przekąski, świeżo wyciskanego soku lub sałatki jarzynowej. To bogate źródło beta karotenu, a prowitamina witaminy A wzmacnia naszą odporność, więc maleje ryzyko chorób.

Warzywa mrożone - szczególnie dobre zimą

Zdecydowanie warto sięgnąć zimą po warzywa mrożone, gdyż posiadają one porównywalną wartość odżywczą co świeże, a dodatkowo są łatwe w użyciu i stanowią dobre uzupełnienie diety w okresie ograniczonej podaży warzyw w zimie. Do wyboru mamy chociażby mrożony groszek zielony, fasolę szparagową, szpinak, brokuły, kalafior, czy brukselkę. Należy jednak pamiętać, że zalecaną metodą rozmrażania jest bezpośrednia obróbka termiczna lub ewentualnie rozmrażanie w lodówce, gdyż rozmrażanie w temperaturze pokojowej sprzyjać będzie namnażaniu bakterii.

Zamów pakiet powyżej 31 dni. Za pierwszym zamówieniem,
możesz otrzymać konsultację dietetyczną wraz z analizą składu ciała gratis*

* - Pierwsze zamówienie od 31 dni - wizyta gratis.
- Drugie zamówienie od 31 dni - wizyta 50% regularnej ceny w gabinecie dietetycznym. - Kolejne zamówienia w/g regularnej ceny w gabinecie dietetycznym.

zamów