Jeden z pierwszych cateringów dietetycznych w Bydgoszczy i okolicach. Na rynku od 2014 r.

Blog

Regularne posiłki - dlaczego regularne jedzenie jest tak ważne?

Powrót
regularne-odżywianie
Sep 09/27/21 2021

Organizm człowieka potrzebuje stałego uzupełniania składników odżywczych. Nieregularne spożywanie posiłków będzie w pierwszej kolejności negatywnie wpływać na nasze samopoczucie, a z czasem zakłócać także metabolizm. Regularne jedzenie jest niezbędne dla zachowania pełni zdrowia oraz wspomaga utrzymanie prawidłowej masy ciała.

Czym jest regularne jedzenie?

Regularne jedzenie polega na spożywaniu żywności w odpowiednich odstępach czasowych o podobnych porach. Zalecane jest spożywanie 4-5 posiłków dziennie, w tym 3 posiłków głównych i 1-2 przekąsek. Przerwy między posiłkami powinny być niedługie i średnio wynosić około 3 godziny (mogą się wahać od 2,5 do 4 godzin). Ilość posiłku można dopasować do własnego trybu życia, ważne jest jednak, aby przerwy pomiędzy nimi nie wynosiły 5 godzin lub więcej. Pozwala to uniknąć dużego głodu i związanych z tym konsekwencji.

Śniadanie jako podstawa zdrowego żywienia

Pierwszy posiłek powinien pojawić się w ciągu godziny od przebudzenia - śniadanie ma na celu dostarczenie energii na dobry początek dnia. Jest konieczne do utrzymania na odpowiednim poziomie wydolności fizycznej i koncentracji, dlatego zawsze warto jeść śniadanie przed wyjściem do pracy czy szkoły. Choć mogłoby się wydawać, że osoby, które nie jadają śniadań będą dostarczać w ciągu doby mniej kalorii, to okazuje się, że takie osoby zjadają więcej żywności podczas pozostałych posiłków, niż w przypadku gdyby zjadły śniadanie.

O której godzinie jeść kolację?

Ostatni posiłek należy zjadać 2-3 godziny przed snem. Mitem jest konieczność spożywania kolacji do godziny 18:00. Zasada ta sprawdzi się tylko w przypadku osób, które chodzą spać o godzinie 20:00-21:00. Osoby, które chodzą spać później, zdążą w tym czasie zgłodnieć, co skłania do podjadania. Najadanie się bezpośrednio przed snem nie jest dla nas korzystne. Brakuje wtedy czasu na strawienie posiłku przed snem, co może utrudnić zasypianie, a rano powodować uczucie ciężkości i ból brzucha. Jedzenia bezpośrednio przed snem powinny unikać szczególnie osoby z chorobą refluksową oraz odchudzające się.

Dlaczego regularność posiłków jest ważna?

Regularne spożywanie posiłków pozwala na stałe uzupełnianie składników potrzebnych do prawidłowego działania organizmu. Jedzenie posiłków o stałych porach jest ważne dla wszystkich ludzi, lecz w szczególności zasady tej powinny przestrzegać osoby z otyłością, cierpiące na cukrzycę, chorobę wrzodową, nadkwasotę żołądka i refluks.

Żywność jest źródłem składników, które są wykorzystywane do wytwarzania energii. Jeżeli posiłki są spożywane w dużych odstępach czasowych, dochodzi do zużycia łatwo dostępnych zasobów. Organizm ma możliwość magazynowania takich składników w postaci glikogenu (w mięśniach i wątrobie) i tłuszczów. Jeżeli często dochodzi o długotrwałych przerw między posiłkami, z czasem będzie to prowadzić do spowolnienia metabolizmu. Skutkuje to obniżeniem dziennego zapotrzebowania kalorycznego, przez co przy kolejnych posiłkach organizm będzie mógł magazynować więcej energii w postaci tłuszczu na wypadek następnego okresu głodzenia.

Regularne posiłki a odchudzanie

Osoby chcące schudnąć mogą się niekiedy obawiać, że większa ilość posiłków utrudni utratę kilogramów. W rzeczywistości nie ma powodów do obaw. Jedząc często (4-5 razy dziennie) nie dopuszczamy do dużego głodu, przez co spożywane przez nas posiłki są mniejsze. Napady głodu spowodowane dużymi przerwami między posiłkami (np. 6-7 godzin) skłaniają do przejadania się. Często w takich sytuacjach sięgamy po wysokokaloryczne produkty przetworzone, takie jak słodycze i słone przekąski. Regularne posiłki będą wspomagać próby wyeliminowania słodyczy z diety.

Wspomniany wcześniej spadek dziennego zapotrzebowania kalorycznego związany z nieregularnymi posiłkami będzie powodować wzrost masy ciała pomimo braku zwiększenia kaloryczności diety. Ponadto osoby jedzące mało w ciągu dnia będą miały tendencję do spożywania większej ilości żywności wieczorami. Takie działanie również sprzyja przybieraniu na wadze, dlatego stałe godziny posiłków są bardzo ważne w procesie odchudzania.

Zamów pakiet powyżej 31 dni. Za pierwszym zamówieniem,
możesz otrzymać konsultację dietetyczną wraz z analizą składu ciała gratis*

* - Pierwsze zamówienie od 31 dni - wizyta gratis.
- Drugie zamówienie od 31 dni - wizyta 50% regularnej ceny w gabinecie dietetycznym. - Kolejne zamówienia w/g regularnej ceny w gabinecie dietetycznym.

zamów