Jeden z pierwszych cateringów dietetycznych w Bydgoszczy i okolicach. Na rynku od 2014 r.

Blog

Płatki owsiane – czy to dobry pomysł na śniadanie? Właściwości i wartości zdrowotne płatków owsianych

Powrót
platki-owsiane-na sniadanie
Aug 08/26/21 2021

Płatki owsiane kojarzą nam się głównie z owsianką spożywaną na śniadanie, jednak można wykorzystać je także do przygotowania innych posiłków. Są smaczne, dodają dużo energii i pozwalają na utrzymanie uczucia sytości przez długi czas. Jakie wartości odżywcze posiadają płatki owsiane? Kto nie powinien jeść płatków owsianych? Odpowiedzi na te i inne pytanie znajdziecie w artykule.

Płatki owsiane – kcal, wartości odżywcze

Płatki owsiane są produktem o wysokiej wartości odżywczej. Są produkowane z owsa, czyli zboża uważanego za żywność funkcjonalną, która wykazuje korzystny wpływ na funkcjonowanie organizmu. Produkty owsiane wspomagają leczenie wielu chorób cywilizacyjnych.

Kaloryczność płatków owsianych jest podobna do innych produktów zbożowych - 100 g płatków dostarcza 379 kcal. Trudno jednak spożyć jednorazowo taką ilość płatków, dlatego nie należy obawiać się ich podczas odchudzania. Płatki owsiane zawierają więcej białka (12%) i tłuszczu (około 7%) niż inne płatki zbożowe oraz mniej węglowodanów (niecałe 70%).

Tłuszcze obecne w tym produkcie to głównie jedno- i wielonienasycone kwasy tłuszczowe. Płatki są również źródłem witamin, w szczególności tych z grupy B oraz witaminy E. Produkt ten zawiera także liczne składniki mineralne, m.in.: potas, magnez, żelazo, krzem, cynk i selen.

Płatki owsiane dostarczają sporo błonnika pokarmowego, a dokładnie 7 g na 100 g produktu. Są to zarówno frakcje rozpuszczalne, jak i nierozpuszczalne. Wśród nich dominują β-glukany, wykazujące liczne właściwości prozdrowotne. Ze względu na zawartość błonnika, spożycie płatków owsianych nie jest wskazane na diecie łatwostrawnej, czyli dla osób z chorobami układu pokarmowego i po ciężkich operacjach.

Właściwości prozdrowotne płatków owsianych

Zawarte w płatkach owsianych β-glukany regulują poziom hormonów wpływających na ośrodek głodu i sytości (leptyny i greliny), redukując w ten sposób apetyt. Pozwala to zmniejszyć ilość spożywanych kalorii i wspomaga odchudzanie. Błonnik wpływa pozytywnie na stężenie glukozy oraz lipidów we krwi, dlatego płatki owsiane są wskazane dla osób z cukrzycą oraz zaburzeniami poziomu cholesterolu.

Obecne w płatkach owsianych witaminy z grupy B wspomagają prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego oraz poprawiają stan skóry, włosów i paznokci. Dodatkowo zawarte w owsie amidy kwasu antranilowego mają działanie przeciwutleniające oraz hamują procesy zapalne śródbłonka naczyniowego. Z tego względu warto spożywać produkty owsiane jako element profilaktyki miażdżycy.

Czy płatki owsiane mają gluten?

Płatki owsiane naturalnie nie zawierają białek glutenowych, jednakże w procesie przetwarzania może dojść do zanieczyszczenia owsa glutenem, np. na linii produkcyjnej wykorzystywanej również przy obróbce innych zbóż. Finalny produkt może zawierać śladowe ilości glutenu, dlatego osoby chore na celiakię lub silną alergię powinny wybierać płatki owsiane, które są oznaczone jako produkt bezglutenowy.

Płatki owsiane zwykłe czy błyskawiczne?

Płatki owsiane zwykłe powstają z całego ziarna owsa, przez co zachowują najwięcej drogocennych właściwości i niższy indeks glikemiczny. Płatki błyskawiczne wytwarza się z ziarna krojonego lub łamanego, poddanego dodatkowo rozdrabnianiu oraz obróbce hydrometrycznej. Są delikatniejsze, szybciej się gotują. Jeżeli zależy nam na cennych właściwościach owsa i niskim indeksie glikemicznym, warto wybierać płatki zwykłe. Natomiast osoby, które chcą zaoszczędzić czas, chętniej sięgają po płatki błyskawiczne.

Jak zrobić płatki owsiane na śniadanie?

Popularna owsianka jest bardzo łatwa w wykonaniu. Wystarczy ugotować płatki w wodzie, mleku lub napoju roślinnym. Do takiej bazy można dodać świeże i suszone owoce oraz orzechy. Innym sposobem na przygotowanie owsianki jest zalanie płatków owsianych wodą lub mlekiem i odstawienie ich na dłuższy czas, np. na całą noc. Jest to tzw. nocna owsianka, która nie wymaga gotowania. Rano wystarczy połączyć ją z ulubionymi dodatkami i jest gotowa.

Płatki owsiane są także wykorzystane jako składnik placuszków i omletów lub dodatek do jogurtu. Można z powodzeniem używać ich również do domowych wypieków, np. zdrowych owsianych ciasteczek.

Zamów pakiet powyżej 31 dni. Za pierwszym zamówieniem,
możesz otrzymać konsultację dietetyczną wraz z analizą składu ciała gratis*

* - Pierwsze zamówienie od 31 dni - wizyta gratis.
- Drugie zamówienie od 31 dni - wizyta 50% regularnej ceny w gabinecie dietetycznym. - Kolejne zamówienia w/g regularnej ceny w gabinecie dietetycznym.

zamów