Jeden z pierwszych cateringów dietetycznych w Bydgoszczy i okolicach. Na rynku od 2014 r.

Blog

Nadmierny apetyt – jak go poskromić?

Powrót
nadmierny-apetyt
Aug 08/26/21 2021

Nadmierny apetyt to ochota na spożywanie większej ilości pożywienia, niż wynika to z zapotrzebowania energetycznego organizmu. Dla wielu osób może to się wydawać wyłącznie kwestią łakomstwa i braku silnej woli. W rzeczywistości nadmierne łaknienie może być wywołane przez rozwijającą się chorobę lub zaburzenia odżywiania. Konieczne jest poznanie przyczyny takiego stanu, aby znaleźć odpowiedni sposób na to, jak powstrzymać apetyt

Regulowanie głodu i sytości

Ilość spożywanego przez człowieka pokarmu jest regulowana przez czynniki wewnętrzne i zewnętrzne. Do czynników wewnętrznych należą hormony przewodu pokarmowego oraz tkanki tłuszczowej. Powinny być one głównymi aspektami wpływającymi na pobór pokarmu przez człowieka. W rzeczywistości bardzo duży wpływ mają czynniki zewnętrzne, takie jak uwarunkowania społeczne, kulturowe, religijne, a także smak, wygląd i zapach potraw oraz nasze emocje.

Nadmierny apetyt a hormony

W regulowaniu głodu i sytości bierze udział kilka hormonów. Nieprawidłowości w ich wydzielaniu, transportowaniu i przetwarzaniu mogą powodować zaburzenia łaknienia.

Grelina i oreksyny pobudzają aktywność neuronów uwalniających substancje wzmagające łaknienie. Z kolei cholecystokinina (wytwarzana w odpowiedzi na wypełnienie się żołądka) oraz leptyna (wydzielana przez tkankę tłuszczową), zmniejszają apetyt. U osób otyłych, ze względu na dużą zawartość tkanki tłuszczowej, może dojść do oporności na leptynę, co utrudnia odchudzanie.

Wilczy apetyt – przyczyny

Wzmożony apetyt może być wynikiem źle skomponowanej diety. Zbyt duże ograniczenie kaloryczności oraz nieprawidłowy dobór składników będzie sprzyjać napadom głodu. Wahania poziomu glukozy we krwi związane ze spożywaniem produktów o wysokim indeksie glikemicznym spowodują, że szybko będziemy chcieli sięgnąć po kolejny posiłek.
Niektóre choroby również mogą powodować nadmierny apetyt i tycie. Przykładem mogą być:

  • zaburzenia hormonalne,
  • cukrzyca,
  • pasożyty,
  • kandydoza,
  • uszkodzenie ośrodka sytości.

Wśród zaburzeń hormonalnych należy wskazać nadczynność tarczycy oraz zespół Cushinga, będącego wynikiem nadmiaru hormonów sterydowych.

Ponadto osoby, które nie wysypiają się odpowiednio, mają wyższe stężenie hormonu głodu (greliny) i niższe stężenie hormonu sytości (leptyny), co także może wpływać na zwiększenie ilości przyjmowanego pożywienia.

Nadmierny apetyt a emocje

Spożywanie większej ilości żywności jest często spowodowane przez emocje i nieprawidłową relację z jedzeniem, w tym także przez zaburzenia odżywiania. Napady kompulsywnego objadania się czy bulimii początkowo mogą dawać ukojenie, jednak później pojawiają się wyrzuty sumienia i spadek samopoczucia. W takiej sytuacji warto udać się do specjalisty, który pomoże w znalezieniu podłoża nieprawidłowych zachowań i wprowadzi odpowiednią terapię.

Nadmierny apetyt u dzieci

Nadmierny apetyt u dzieci często wynika z niezdrowych nawyków. Odwracanie uwagi dziecka od jedzenia (np. poprzez oglądanie telewizora w czasie posiłku) czy usilne namawianie do jedzenia lub nagradzanie jedzeniem będzie zakłócać sygnały wewnętrzne. W rezultacie dziecko przestanie się nimi kierować. Przejadanie będzie z czasem prowadzić do wzrostu masy ciała, co może nieść ze sobą długotrwałe konsekwencje.

Powodem nadmiernego apetytu u dzieci może być również choroba. Przykładem jest zespół Pradera-Williego, czyli genetyczna choroba, która powoduje zaburzenia rozwoju dziecka oraz otyłość.

Jak powstrzymać apetyt?

Aby powstrzymać wilczy apetyt, w pierwszej kolejności należy poznać podłoże przypadłości. Jeżeli nadmierne łaknienie wynika z błędów żywieniowych, konieczna jest zmiana diety. Problemem może być zbyt restrykcyjna dieta oraz jadłospis oparty na produktach wysokoprzetworzonych. Pomocna okazuje się współpraca z dietetykiem, szczególnie w przypadku osób, które starają się schudnąć oraz cierpią na przewlekłe choroby.

Warto także popracować nad nawykami swoimi i swoich dzieci. Zawsze należy jeść spokojnie i powoli, co pozwala skupić się na sygnałach płynących z ciała, aby dzięki temu skończyć posiłek przed przejedzeniem. Jedzenia nie należy również traktować jako nagrody czy pocieszenia. Z kolei odpowiednia dawka snu (co najmniej 7 godzin) będzie zapobiegać niekorzystnym zmianom w wydzielaniu hormonów regulujących łaknienie.

Zamów pakiet powyżej 31 dni. Za pierwszym zamówieniem,
możesz otrzymać konsultację dietetyczną wraz z analizą składu ciała gratis*

* - Pierwsze zamówienie od 31 dni - wizyta gratis.
- Drugie zamówienie od 31 dni - wizyta 50% regularnej ceny w gabinecie dietetycznym. - Kolejne zamówienia w/g regularnej ceny w gabinecie dietetycznym.

zamów