Jeden z pierwszych cateringów dietetycznych w Bydgoszczy i okolicach. Na rynku od 2014 r.

Blog

Kasza gryczana na sypko – ile gotować i jaki jest jej indeks glikemiczny?

Powrót
kasza-gryczana-na-sypko
Jul 07/26/21 2021

Kasza gryczana wyróżnia się na tle innych kasz pod względem wartości odżywczych. Gotowanie kaszy na sypko to sposób, który pozwala na osiągnięcie najlepszego smaku z zachowaniem największej ilości cennych składników. Dla wielu osób wydaje się to trudne, ze względu na możliwość przypalenia lub rozgotowania. Odpowiednia metoda gotowania pozwala jednak na to, aby przygotowana kasza gryczana na sypko była idealna.

Kasza gryczana – wartość odżywcza i właściwości

Kasza gryczana jest produktem powstałym z nasion gryki, będącej zbożem o wysokiej wartości odżywczej. W sklepach jest zwykle spotykana w wersji prażonej, choć coraz częściej można również kupić kaszę niepaloną. Kasza gryczana posiada najwięcej białka wśród innych popularnych kasz i jego zawartość wynosi 12-13 g na 100 g suchego produktu. Jest to produkt naturalnie bezglutenowy, z tego względu może być spożywany przez osoby z celiakią, alergią lub nietolerancją glutenu. Ilość tłuszczu w kaszy gryczanej jest również wyższa niż w przypadku innych kasz i wynosi około 3 g na 100 g produktu. Są to głównie korzystne dla zdrowia jednonienasycone i wielonienasycone kwasy tłuszczowe.

To nie koniec różnic dzielących kaszę gryczaną z innymi kaszami. Posiada ona mniej węglowodanów ogółem, a ich zawartość wynosi ok. 69 g na 100 g produktu. Należy także podkreślić sporą ilość błonnika pokarmowego (5,9 g na 100 g kaszy). Choć nie pełni on funkcji składnika odżywczego, to stanowi ważny element zdrowej diety, który wpływa m.in. na prawidłowy rozwój mikroflory jelitowej, normalizację poziomu cukru oraz cholesterolu we krwi.

Kasza gryczana ma niski indeks glikemiczny i po ugotowaniu produktu wynosi on 54. Jest to zatem produkt odpowiedni dla osób chorych na cukrzycę i insulinooporność. Warto jednak pamiętać, że na indeks glikemiczny wpływa sposób obróbki, dlatego należy unikać rozgotowania kaszy. Może to skutkować wzrostem indeksu glikemicznego i w rezultacie bardziej gwałtownym wzrostem poziomu glukozy po jej spożyciu.

Kasza gryczana jest również źródłem witamin, głównie z grupy B i witaminy E. Odznacza się wysoką zawartością magnezu, potasu i fosforu oraz zawiera wapń, żelazo i rzadziej dostępne składniki, takie jak bor czy platyna. Warta uwagi jest także obecność innych substancji. Głównymi flawonoidami obecnymi w kaszy gryczanej są rutyna i izowiteksyna. Związki te są antyoksydantami i m.in. pomagają w utrzymaniu prawidłowego stanu naczyń krwionośnych oraz ograniczają rozwój zmian miażdżycowych.

Kasza gryczana – ile gotować?

Kasza gryczana na sypko wymaga odpowiedniej techniki gotowania. Na początku należy przepłukać kaszę. Można to zrobić pod bieżącą wodą na sitku lub w naczyniu, odlewając zanieczyszczoną wodę. Bardzo ważna jest proporcja kaszy i wody, która wynosi 1:2, co oznacza, że do ugotowania szklanki kaszy należy użyć 2 szklanek wody. Ilość wody nie może być zbyt duża, aby kasza zdążyła ją wchłonąć podczas przygotowania, jednak nie może jej także zabraknąć, ponieważ kasza może się przypalić.

Jak gotować kaszę gryczaną?

  • Odmierzoną wodę należy zagotować, najlepiej w garnku o grubym dnie.
  • Do wrzącej wody można dodać sól oraz łyżkę masła lub oleju. Tłuszcz spowoduje, że kasza gryczana nie będzie się sklejać po ugotowaniu.
  • Gdy woda ponownie zawrze, można wsypać kaszę.
  • Należy poczekać chwilę, aż zacznie się gotować, po czym trzeba zmniejszyć moc kuchenki do minimum.
  • Kaszę gryczaną należy przykryć i gotować na małym ogniu 10 minut. Nie można jej w tym czasie mieszać, aby nie zniszczyć pojawiających się kanalików odprowadzających parę wodną.
  • Po tym czasie garnek można zdjąć z ognia i odstawić na około 15 minut, aby kasza wchłonęła pozostałą wodę.

Kasza gryczana - na sypko czy gotowana w woreczku?

Gotowanie kaszy w woreczku jest rozwiązaniem szybszym i prostszym, jednak niekoniecznie lepszym. Podczas gotowania część składników odżywczych i aromatu kaszy przechodzi do wody. Jeżeli gotujemy kaszę w dużej ilości wody, która następnie zostanie wylana, tracimy część tych składników. Kasza gryczana gotowana na sypko “wypija” cały płyn, więc straty te są ograniczone. Ponadto warto zwrócić uwagę, że produkty dostępne w woreczkach gotują się z plastikowym opakowaniem - z tego względu część szkodliwych substancji może przenikać do wody, a następnie do kaszy, którą spożywamy.

Zamów pakiet powyżej 31 dni. Za pierwszym zamówieniem,
możesz otrzymać konsultację dietetyczną wraz z analizą składu ciała gratis*

* - Pierwsze zamówienie od 31 dni - wizyta gratis.
- Drugie zamówienie od 31 dni - wizyta 50% regularnej ceny w gabinecie dietetycznym. - Kolejne zamówienia w/g regularnej ceny w gabinecie dietetycznym.

zamów