Jeden z pierwszych cateringów dietetycznych w Bydgoszczy i okolicach. Na rynku od 2014 r.

Blog

Czy grzyby mają witaminy? Właściwości i wartości odżywcze grzybów

Powrót
wlasciwosci-i-wartosci-odzywcze-grzybow
Feb 02/23/21 2021

Choć o wartości odżywczej grzybów nie mówi się tak często, jak ma to miejsce w przypadku warzyw i owoców, to są one niewątpliwie cennym składnikiem naszej diety. Warto włączyć je do swojego jadłospisu nie tylko ze względu na unikalny smak, ale również z powodu korzyści zdrowotnych, które możemy czerpać z ich spożywania.

Wartości odżywcze grzybów

Grzyby zbudowane są w większości z wody, co sprawia, że ich kaloryczność jest niewielka. Zawartość poszczególnych składników odżywczych jest zmienna w zależności od gatunku grzyba oraz środowiska, z którego pochodzi. Warto pamiętać, że najwięcej cennych składników znajdziemy w świeżych grzybach. Długotrwałe przechowywanie wpływa negatywnie na ich wartość odżywczą.

Węglowodany stanowią około 5-7% masy grzybów. Ważnym składnikiem jest obecny w grzybach błonnik nierozpuszczalny w wodzie, który wspomaga profilaktykę i leczenie chorób cywilizacyjnych oraz reguluje pracę przewodu pokarmowego.

Zawartość białka w grzybach waha się zwykle od 1,5 g do 3,5 g na 100 g produktu, ale w niektórych przypadkach wartości te mogą być wyższe. Najwięcej białka zawierają grzyby hodowlane, którymi są np. pieczarki. Białko owocników jest wysoko przyswajalne i stanowi źródło aminokwasów egzogennych, inaczej zwanych niezbędnymi, które są konieczne do syntezy białek człowieka. Nasz organizm nie jest w stanie samodzielnie ich wytworzyć, dlatego muszą być dostarczane wraz z pożywieniem.

Grzyby zawierają niewielkie ilości tłuszczu, zwykle w granicach 1%. Są to nienasycone kwasy tłuszczowe, fosfolipidy i sterole, które utrzymują prawidłowy profil lipidowy krwi, wpływają korzystnie na pracę mózgu, układu odpornościowego oraz wspomagają proces widzenia.

Czy grzyby mają witaminy?

Grzyby stanowią świetne źródło składników mineralnych, takich jak potas, magnez, fosfor i wapń. W mniejszych ilościach zawierają również cynk, żelazo i selen. Składniki te występują głównie w produktach pochodzenia zwierzęcego, a ich niedobór może się pojawić u osób wykluczających ze swojej diety mięso, jaja oraz produkty mleczne.

Zastanawiasz się, czy grzyby mają witaminy? Tak. Są źródłem witamin z grupy B (m.in.: B1, B2, B3, B9) oraz witaminy D, E i C, a gatunki o pomarańczowej barwie zawierają również prowitaminę A.

Grzyby, podobnie jak warzywa i owoce, obfitują w substancje bioaktywne. Wśród nich warto wspomnieć o triterpenoidach, które obniżają ciśnienie krwi i ryzyko wystąpienia chorób układu sercowo-naczyniowego. Z kolei związki fenolowe, będące silnymi antyoksydantami, mają właściwości przeciwzapalne i przeciwnowotworowe.

Boczniaki – wartości odżywcze

Boczniaki, obok pieczarek, stanowią aktualnie najbardziej popularny gatunek grzybów hodowlanych. Grzyby te mają niską wartość energetyczną (tylko 35 kcal na 100 g produktu), zawierają spore ilości błonnika pokarmowego (od 4 do nawet 8,5 g) oraz niewielkie ilości białka i tłuszczu. Boczniaki nie różnią się znacznie pod względem zawartości witamin i minerałów od innych grzybów. Zawierają jednak większą ilość miedzi oraz duże ilości witamin z grupy B.

Grzyby – właściwości prozdrowotne

Spożywanie grzybów niesie ze sobą liczne korzyści zdrowotne. Zawarte w nich składniki pomagają w utrzymaniu prawidłowego stężenia cholesterolu we krwi, wspomagają pracę układu nerwowego, pokarmowego i immunologicznego oraz leczenie powszechnie występujących chorób cywilizacyjnych. Substancje zawarte w grzybach obniżają ryzyko wystąpienia cukrzycy typu 2 i nowotworów. Ze względu na niewielką wartość kaloryczną mogą być spożywane podczas odchudzania.

Wiele korzyści ze spożywania grzybów czerpią osoby będące na diecie wegańskiej i wegetariańskiej. Wykluczenie produktów pochodzenia zwierzęcego może prowadzić do występowania niedoborów pokarmowych. Regularne spożywanie grzybów pomoże w uzupełnieniu braków wapnia, żelaza, cynku i selenu. Wzbogaci również nasze menu o niezbędne aminokwasy egzogenne. Odpowiednia podaż tych aminokwasów bywa wyzwaniem dla wielu wegan.

Pomimo licznych plusów wynikających ze spożywania grzybów należy pamiętać, że są one ciężkostrawne. Powinny ich unikać osoby z chorobami w obrębie układu pokarmowego, małe dzieci oraz osoby w podeszłym wieku.

Zamów pakiet powyżej 31 dni. Za pierwszym zamówieniem,
możesz otrzymać konsultację dietetyczną wraz z analizą składu ciała gratis*

* - Pierwsze zamówienie od 31 dni - wizyta gratis.
- Drugie zamówienie od 31 dni - wizyta 50% regularnej ceny w gabinecie dietetycznym. - Kolejne zamówienia w/g regularnej ceny w gabinecie dietetycznym.

zamów