Jeden z pierwszych cateringów dietetycznych w Bydgoszczy i okolicach. Na rynku od 2014 r.

Powrót
Poznaj dietę

Hashimoto

dieta hashimoto
Opis diety Hashimoto

Jest to dieta przeznaczona dla osób cierpiących na przewlekłe limfocytarne zapalenie tarczycy, czyli chorobę Hashimoto. Dieta jest optymalnie urozmaicona i zbilansowana, tak aby zmniejszała nasilenie stanu zapalnego, zwiększała efektywność farmakoterapii oraz poprawiała samopoczucie.

Dostarcza węglowodanów złożonych o niskim i średnim indeksie glikemicznym, przy czym wykluczeniu podlega pszenica i jej odmiany (np. orkisz). Obecnie brakuje rekomendacji naukowych do rutynowego stosowania diety bezglutenowej i bezlaktozowaj wśród pacjentów z chorobą Hashimoto, jednakże w diecie wprowadzamy eliminację samej pszenicy oraz mleka, która przynosi korzystne efekty.

Dodatkowo dieta ogranicza produkty zawierające tzw. goitrogeny, czyli związki zaburzające produkcję hormonów tarczycowych, które występują m.in.: w brukselce, kapuście, brokułach, kalafiorze, jarmużu, kalarepie. Warzywa te podawane są jedynie po obróbce termicznej, która neutralizuje ich negatywne właściwości.

W diecie Hashimoto całkowicie wyeliminowana została również soja i jej przetwory (np. tofu, napoje sojowe, sos sojowy) oraz kasza jaglana. 
Z uwagi na fakt, że ryby są dobrym źródłem białka, witaminy D, istotnego selenu i zdrowych kwasów tłuszczowych w tym kwasów omega-3 o działaniu przeciwzapalnym, ich podaż w diecie została zwiększona do dwóch razy w tygodniu.

Występuje w kalorycznościach: 1200, 1500, 1800, 2000, 2300, 2500.

Rozkład makroskładników - Białko: 20%. Tłuszcze: 25%. Węglowodany: 55%.

Cena za dzień od:

Przykładowy jadłospis diety Hashimoto

Śniadanie

Pasta jajeczna z warzywami

II Śniadanie

Jogurt z morwą białą i frużeliną śliwkową

Obiad

Gulasz z dorsza

Podwieczorek

Krem z mango

Kolacja

Pęczak z warzywami po meksykańsku

Dieta Hashimoto - jadłospis - Laboratorium Kalorii

Chociaż tarczyca jest stosunkowo niewielkim gruczołem, to jej praca oddziałuje na funkcjonowanie całego naszego organizmu. W momencie, gdy tarczyca zaczyna szwankować – całe nasze ciało i dusza protestują. W ostatnich latach coraz więcej mówi się na temat zaburzeń tarczycy, w tym m.in. choroby Hashimoto (inaczej nazywanej limfocytowym zapaleniem tarczycy), podczas której w organizmie tworzy się przewlekły stan zapalny, niszczący tarczycę i sukcesywnie rozregulowujący jej pracę. By móc zapanować nad rozwojem choroby, zaleca się wprowadzenie leczenia objawowego oraz wdrożenie odpowiedniej diety Hashimoto, która jest zazwyczaj dopasowywana indywidualnie do potrzeb danej osoby. W zależności od tego, jak przebiega leczenie oraz jak prezentują się wyniki badań tarczycy, pacjentom zaleca się stosowanie zdrowej, zbilansowanej diety, a czasami także ograniczenie spożycia laktozy i glutenu.

Jednym z objawów zbyt późno zdiagnozowanej choroby Hashimoto jest nadwaga lub otyłość, dlatego też kluczową kwestią podczas komponowania diety Hashimoto jest odpowiednia redukcja liczby spożywanych kalorii. Warto jednak podejść do tego bardzo racjonalnie, ponieważ zbyt mała liczba kalorii może jeszcze bardziej upośledzić pracę tarczycy, a w efekcie pogłębić chorobę. Ważną zasadą w diecie Hashimoto jest regularność w przyjmowaniu posiłków. Według ogólnych zaleceń osoby chore powinny spożywać pięć posiłków w odpowiednich przedziałach czasowych. Co ważne, ostatni posiłek należy przyjmować około 2-3 godziny przed pójściem spać.

Co możesz jeść w diecie Hashimoto, a czego należy unikać?

Osoby, które mają zdiagnozowane limfocytowe zapalenie tarczycy powinny zwracać szczególną uwagę na to, co jedzą. Z uwagi na możliwość pojawienia się zaburzeń gospodarki cukrowo-insulinowej, zaleca im się spożywanie produktów o niskim indeksie glikemicznym. W związku z tym z diety Hashimoto należy wykluczyć cukry proste, w tym głównie słodycze, a także produkty wysoko przetworzone. W zamian za to warto sięgać po węglowodany złożone o dużej zawartości błonnika, które korzystnie wpływają na przemianę materii. W diecie Hashimoto nie powinno zabraknąć produktów, które są cennym źródłem takich składników mineralnych jak selen, żelazo i jod - ale z przyjmowaniem jodu należy uważać, ponieważ jego zbyt duże stężenie jest z kolei jedną z przyczyn autoimmunologicznego zapalenia tarczycy typu Hashimoto. Kluczowy jest więc kontakt z dietetykiem, który określi konkretną jego dawkę zawartą w wyznaczonych produktach. Selen, żelazo i jod znajdziemy m.in. w owocach morza, algach i wodorostach, rybach, jajkach, orzechach brazylijskich oraz zielonych warzywach liściastych.

Co ważne, w diecie Hashimoto należy unikać spożywania tzw. goitrogenów, czyli substancji wolotwórczych. Zalicza się do nich m.in. kapustę, kalafior, kalarepę, brokuły, jarmuż, szpinak, soję oraz jej przetwory jak np. tofu. Pamiętajmy jednak, że goitrogeny poddane obróbce termicznej tracą substancje wolotwórcze, w związku z tym mogą być uwzględnione w diecie Hashimoto nawet do kilku razy w tygodniu. Zadbaj o swoje zdrowie i skorzystaj z naszej diety Hashimoto już dziś!

Wybieraj, zmieniaj
i jedz jak lubisz!

Dostosowujemy się do Twojego stylu życia. U nas wybierasz, przekładasz i zmieniasz do woli. Możesz korzystać z diety i żyć po swojemu!

Zamów pakiet powyżej 31 dni. Za pierwszym zamówieniem,
możesz otrzymać konsultację dietetyczną wraz z analizą składu ciała gratis*

* - Pierwsze zamówienie od 31 dni - wizyta gratis.
- Drugie zamówienie od 31 dni - wizyta 50% regularnej ceny w gabinecie dietetycznym. - Kolejne zamówienia w/g regularnej ceny w gabinecie dietetycznym.

zamów